Analyse begrotingsafwijkingen en -rechtmatigheid
Programma | Raming na wijziging | Realisatie | Vrije Ruimte | Compen- | Resul- | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Autorisatieniveau 1.1 | 5.351 | 1.344 | -4.007 | 4.306 | 1.526 | -2.780 | 1.045 | 182 | 1.227 |
Autorisatieniveau 1.2 | 11.868 | 11.407 | -461 | 12.937 | 12.676 | -261 | -1.069 | 1.269 | 199 |
1 Ondernemend en duurzaam Velsen | 17.218 | 12.751 | -4.467 | 17.243 | 14.202 | -3.041 | -25 | 1.451 | 1.426 |
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Autorisatieniveau 2.1 | 19.866 | 2.818 | -17.048 | 18.271 | 2.383 | -15.888 | 1.596 | -435 | 1.160 |
Autorisatieniveau 2.2 | 82.491 | 29.030 | -53.461 | 82.516 | 31.127 | -51.389 | -25 | 2.097 | 2.072 |
Autorisatieniveau 2.3 | 4.526 | 41 | -4.485 | 4.363 | -41 | -4.404 | 162 | -82 | 80 |
2 Vitaal en sociaal Velsen | 106.883 | 31.889 | -74.994 | 105.151 | 33.469 | -71.682 | 1.733 | 1.580 | 3.312 |
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Autorisatieniveau 3.1 | 20.320 | 6.995 | -13.325 | 19.769 | 7.508 | -12.260 | 551 | 514 | 1.065 |
Autorisatieniveau 3.2 | 700 | 1 | -699 | 517 | -2 | -519 | 183 | -4 | 179 |
Autorisatieniveau 3.3 | 5.099 | 1.964 | -3.135 | 4.825 | 2.344 | -2.482 | 274 | 380 | 654 |
Autorisatieniveau 3.4 | 4.864 | 8 | -4.856 | 4.848 | 0 | -4.848 | 17 | -8 | 9 |
3 Wonen en leven in Velsen | 30.983 | 8.968 | -22.015 | 29.958 | 9.850 | -20.108 | 1.025 | 882 | 1.907 |
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Autorisatieniveau 4.1 | 4.213 | 0 | -4.213 | 3.907 | 0 | -3.907 | 306 | 0 | 306 |
Autorisatieniveau 4.2 | 3.540 | 1.731 | -1.809 | 3.824 | 2.010 | -1.814 | -284 | 279 | -5 |
Autorisatieniveau 4.3 | 8.352 | 16 | -8.336 | 9.047 | 290 | -8.757 | -695 | 274 | -421 |
4 Burger en bestuur | 16.105 | 1.747 | -14.358 | 16.778 | 2.300 | -14.478 | -673 | 553 | -120 |
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Autorisatieniveau 5.1 | 3.702 | 129.873 | 126.172 | 1.123 | 128.174 | 127.051 | 2.579 | -1.700 | 880 |
Autorisatieniveau 5.2 | 35.271 | 8.129 | -27.143 | 33.031 | 8.386 | -24.645 | 2.241 | 257 | 2.497 |
Autorisatieniveau 5.3 | 4.060 | 3.644 | -415 | 11.903 | 12.534 | 631 | -7.843 | 8.889 | 1.046 |
5 Organisatie en financiën | 43.032 | 141.646 | 98.614 | 46.056 | 149.093 | 103.037 | -3.023 | 7.447 | 4.423 |
Totaal saldo van baten en lasten | 214.222 | 197.002 | -17.221 | 215.186 | 208.914 | -6.272 | -964 | 11.913 | 10.949 |
Toevoeging / onttrekking aan reserves | |||||||||
Toevoeging/ onttrekking reserves prog 1 | 100 | 4.164 | 4.064 | 0 | 2.962 | 2.962 | 100 | -1.202 | -1.102 |
Toevoeging/ onttrekking reserves prog 2 | 320 | 4.502 | 4.182 | 577 | 3.289 | 2.712 | -257 | -1.214 | -1.471 |
Toevoeging/ onttrekking reserves prog 3 | 0 | 4.706 | 4.706 | 0 | 4.047 | 4.047 | 0 | -659 | -659 |
Toevoeging/ onttrekking reserves prog 4 | 345 | 940 | 595 | 345 | 821 | 476 | 0 | -119 | -119 |
Toevoeging/ onttrekking reserves prog 5 | 9.631 | 13.302 | 3.671 | 17.164 | 13.240 | -3.924 | -7.533 | -63 | -7.596 |
Subtotaal mutaties reserves | 10.396 | 27.615 | 17.219 | 18.086 | 24.358 | 6.272 | -7.690 | -3.257 | -10.947 |
Resultaat na bestemming | 224.618 | 224.617 | -1 | 233.272 | 233.272 | 0 | -8.654 | 8.655 | 1 |
Analyse van overschrijdingen:
Onrechtmatig telt niet mee in oordeel | Onrechtmatig | |||||||
| Aut. | Omschrijving | Over- | Passend | Direct | Passend in | telt wel | Opmerking |
Exploitatie | ||||||||
1 | 1.2 | Afvalbeheer | x | x | x | x | neen | Afrekening BTW 2019 en 2020 heeft een effect van bijn a € 700.000 op zowel de baten als lasten in huishoudelijk afval. Per saldo neutraal. Daarnast es er een nieuwe regeling voor de vergoeding van verpakkingsafval. De totale kosten en baten zijn met zo'n € 500.000 gestegen. |
2 | 2.2 | WMO | x | x | x | x | neen | In 2020 is er een verdere groei van het beroep op de Wmo-voorzieningen geweest; met name bij de hulp bij het huishouden en ook op woon- en vervoersvoorzieningen is een stijging waarneembaar. Dit leidt tot een nadeel van € 0,3 mln.. Deze stijging is voor een groot deel toe te rekenen aan het in 2019 ingevoerde abonnementstarief. |
4 | 4.2 | Leges | x | x | x | neen | Doorbelasting personeelslasten. De overhead laat een voordeel zijen op de kosten. Dit wordt voor een deel veroorzaakt door een fout in de kostenverdeling. Bij de wijzigingen op de Begroting 2020 (bestuursrapportages) heeft de toerekening van de budgetverhoging aan de programma's, voor met name de personele kosten, niet plaatsgevonden. Dit geeft een nadeel op de leges van €0,3 mln. | |
4 | 4.3 | Brandweer | x | x | x | neen | In de begroting 2020 is al rekening gehouden met stijgende kosten voor de uitvoering van de FLO (regeling Functioneel Leeftijdsontslag), waarvoor we in het verleden een reserve hebben gevormd. Echter, door een aantal wijzigingen in landelijke wet- en regelgeving in 2020 zijn de kosten voor 2020 aanzienlijk hoger uitgevallen dan begroot. Dit leidt tot een overschrijding van € 0,277 mln, die via aparte besluitvorming bij de jaarstukken alsnog wordt voorgesteld om te onttrekken uit de hiervoor bestemde reserve. | |
5 | 5.1 | Algemene inkomsten | x | x | x | neen | De inkomsten uit de Algemene uitkering zijn lager dan we bij de 2e Bestuursrapportage hadden ingeschat. Dit wordt verklaard doordat we nog niet geheel gecompenseerd zijn voor het effect het Wmo-abonnementstarief en de corona kosten. In totaal zijn de inkomsten daardoor € 1,4 mln lager dan begroot. | |
5 | 5.3 | Grondexploitatie | x | x | x | neen | Per saldo laat het grondbedrijf een positief resultaat zien van € 0,6 mln . Dit voordeel heeft betrekking op de afwikkeling van de projecten Stadspark en Snippenbos (€ 1,1 mln) en een tussentijdse winstneming (0,01 mln) van nog niet afgeronde projecten, Deze tussentijdse winstneming is overeenkomstig de regelgeving van de BBV. Verder zijn er mutaties in de verliesvoorzieningen (€ 0,28 mln) en doorbelaste kosten (€ 0,23 mln). Dit positieve saldo is toegevoegd aan de Algemene reserve grondbedrijf. | |
Kredieten | ||||||||
DKV, 2 kunstgrasvelden Zeewijk | x | x | x | neen | De overschrijding op het krediet DKV, 2 kunstgrasvelden Zeewijk (€ 14.482) wordt gedekt door een SPUK uitkering. | |||
Skaeve Huse | x | x | x | De overschrijding op het krediet Skaeve Huse (€ 81.058) wordt gedekt door een bijdrage in de grondkosten van Velison Wonen. |