Jaarrekening 2020

Diverse overzichten

Analyse begrotingsafwijkingen en -rechtmatigheid

Programma
(bedragen x €1.000)

Raming na wijziging

Realisatie

Vrije Ruimte

Compen-
satie

Resul-
taat

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 1.1

5.351

1.344

-4.007

4.306

1.526

-2.780

1.045

182

1.227

Autorisatieniveau 1.2

11.868

11.407

-461

12.937

12.676

-261

-1.069

1.269

199

1 Ondernemend en duurzaam Velsen

17.218

12.751

-4.467

17.243

14.202

-3.041

-25

1.451

1.426

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 2.1

19.866

2.818

-17.048

18.271

2.383

-15.888

1.596

-435

1.160

Autorisatieniveau 2.2

82.491

29.030

-53.461

82.516

31.127

-51.389

-25

2.097

2.072

Autorisatieniveau 2.3

4.526

41

-4.485

4.363

-41

-4.404

162

-82

80

2 Vitaal en sociaal Velsen

106.883

31.889

-74.994

105.151

33.469

-71.682

1.733

1.580

3.312

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 3.1

20.320

6.995

-13.325

19.769

7.508

-12.260

551

514

1.065

Autorisatieniveau 3.2

700

1

-699

517

-2

-519

183

-4

179

Autorisatieniveau 3.3

5.099

1.964

-3.135

4.825

2.344

-2.482

274

380

654

Autorisatieniveau 3.4

4.864

8

-4.856

4.848

0

-4.848

17

-8

9

3 Wonen en leven in Velsen

30.983

8.968

-22.015

29.958

9.850

-20.108

1.025

882

1.907

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 4.1

4.213

0

-4.213

3.907

0

-3.907

306

0

306

Autorisatieniveau 4.2

3.540

1.731

-1.809

3.824

2.010

-1.814

-284

279

-5

Autorisatieniveau 4.3

8.352

16

-8.336

9.047

290

-8.757

-695

274

-421

4 Burger en bestuur

16.105

1.747

-14.358

16.778

2.300

-14.478

-673

553

-120

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 5.1

3.702

129.873

126.172

1.123

128.174

127.051

2.579

-1.700

880

Autorisatieniveau 5.2

35.271

8.129

-27.143

33.031

8.386

-24.645

2.241

257

2.497

Autorisatieniveau 5.3

4.060

3.644

-415

11.903

12.534

631

-7.843

8.889

1.046

5 Organisatie en financiën

43.032

141.646

98.614

46.056

149.093

103.037

-3.023

7.447

4.423

Totaal saldo van baten en lasten

214.222

197.002

-17.221

215.186

208.914

-6.272

-964

11.913

10.949

Toevoeging / onttrekking aan reserves

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 1

100

4.164

4.064

0

2.962

2.962

100

-1.202

-1.102

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 2

320

4.502

4.182

577

3.289

2.712

-257

-1.214

-1.471

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 3

0

4.706

4.706

0

4.047

4.047

0

-659

-659

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 4

345

940

595

345

821

476

0

-119

-119

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 5

9.631

13.302

3.671

17.164

13.240

-3.924

-7.533

-63

-7.596

Subtotaal mutaties reserves

10.396

27.615

17.219

18.086

24.358

6.272

-7.690

-3.257

-10.947

Resultaat na bestemming

224.618

224.617

-1

233.272

233.272

0

-8.654

8.655

1

Analyse van overschrijdingen:

Onrechtmatig telt niet mee in oordeel

Onrechtmatig


Prog

Aut.
Niv.

Omschrijving

Over-
schrijding

Passend
in beleid

Direct
gerelateerde
inkomsten
(compensatie)

Passend in
beleid tijdige
rapportage
niet mogelijk

telt wel
mee in
het oordeel

Opmerking

Exploitatie

1

1.2

Afvalbeheer

x

x

x

x

neen

Afrekening BTW 2019 en 2020 heeft een effect van bijn a € 700.000 op zowel de baten als lasten in huishoudelijk afval. Per saldo neutraal. Daarnast es er een nieuwe regeling voor de vergoeding van verpakkingsafval. De totale kosten en baten zijn met zo'n € 500.000 gestegen.

2

2.2

WMO

x

x

x

x

neen

In 2020 is er een verdere groei van het beroep op de Wmo-voorzieningen geweest; met name bij de hulp bij het huishouden en ook op woon- en vervoersvoorzieningen is een stijging waarneembaar. Dit leidt tot een nadeel van € 0,3 mln.. Deze stijging is voor een groot deel toe te rekenen aan het in 2019 ingevoerde abonnementstarief.

4

4.2

Leges

x

x

x

neen

Doorbelasting personeelslasten. De overhead laat een voordeel zijen op de kosten. Dit wordt voor een deel veroorzaakt door een fout in de kostenverdeling. Bij de wijzigingen op de Begroting 2020 (bestuursrapportages) heeft de toerekening van de budgetverhoging aan de programma's, voor met name de personele kosten, niet plaatsgevonden. Dit geeft een nadeel op de leges van €0,3 mln.

4

4.3

Brandweer

x

x

x

neen

In de begroting 2020 is al rekening gehouden met stijgende kosten voor de uitvoering van de FLO (regeling Functioneel Leeftijdsontslag), waarvoor we in het verleden een reserve hebben gevormd. Echter, door een aantal wijzigingen in landelijke wet- en regelgeving in 2020 zijn de kosten voor 2020 aanzienlijk hoger uitgevallen dan begroot. Dit leidt tot een overschrijding van € 0,277 mln, die via aparte besluitvorming bij de jaarstukken alsnog wordt voorgesteld om te onttrekken uit de hiervoor bestemde reserve.

5

5.1

Algemene inkomsten

x

x

x

neen

De inkomsten uit de Algemene uitkering zijn lager dan we bij de 2e Bestuursrapportage hadden ingeschat. Dit wordt verklaard doordat we nog niet geheel gecompenseerd zijn voor het effect het Wmo-abonnementstarief en de corona kosten. In totaal zijn de inkomsten daardoor € 1,4 mln lager dan begroot.

5

5.3

Grondexploitatie

x

x

x

neen

Per saldo laat het grondbedrijf een positief resultaat zien van € 0,6 mln . Dit voordeel heeft betrekking op de afwikkeling van de projecten Stadspark en Snippenbos (€ 1,1 mln) en een tussentijdse winstneming (0,01 mln) van nog niet afgeronde projecten, Deze tussentijdse winstneming is overeenkomstig de regelgeving van de BBV. Verder zijn er mutaties in de verliesvoorzieningen (€ 0,28 mln) en doorbelaste kosten (€ 0,23 mln). Dit positieve saldo is toegevoegd aan de Algemene reserve grondbedrijf.

Kredieten

DKV, 2 kunstgrasvelden Zeewijk

x

x

x

neen

De overschrijding op het krediet DKV, 2 kunstgrasvelden Zeewijk (€ 14.482) wordt gedekt door een SPUK uitkering.

Skaeve Huse

x

x

x

De overschrijding op het krediet Skaeve Huse (€ 81.058) wordt gedekt door een bijdrage in de grondkosten van Velison Wonen.

Deze pagina is gebouwd op 07/27/2021 13:29:44 met de export van 07/20/2021 15:18:22