Velsenaren ontwikkelen zich naar vermogen, doen actief mee in de samenleving en ontplooien zich optimaal.

Jonge inwoners kunnen zich maximaal ontwikkelen en halen een startkwalificatie.

Subdoelstelling 2.1.3:

Jonge inwoners kunnen zich maximaal ontwikkelen en halen een startkwalificatie.

Wat hebben we gedaan?

Onderwijs voor ieder kind
In 2020 bereidden we met alle betrokken schoolbesturen en andere ketenpartners een Regionaal Thuiszitterpact en convenant schoolverzuim voor. Niet elke jongere is op ieder moment in de schoolcarrière in staat volledig onderwijs te volgen. Soms is de gezamenlijke inzet van onderwijs en zorg onmisbaar om een jongere verder te helpen. We versterkten de samenwerking tussen het primair en voortgezet onderwijs, leerplicht/gemeenten en jeugdpartners. Dit om ervoor te zorgen dat elke jongere in de regio in principe binnen drie maanden een traject dichtbij huis aangeboden krijgt dat nodig is. In de regio IJmond hebben we verschillende onderwijs-zorg klassen waar op een kleine groep kinderen zowel een onderwijsprofessional als een jeugdhulp professional aanwezig is. Hierdoor konden meer kinderen onderwijs volgen.

Kansrijke start
In samenwerking met Beverwijk en Heemskerk gaven we een subsidie aan IJmond Geboortezorg (1e en 2e lijn verloskunde en kraamzorg) voor het actieprogramma Kansrijke Start. Met het programma Kansrijke Start en het geld vanuit het Rijk kunnen gemeenten lokale coalities ondersteunen om te komen tot een gezamenlijke aanpak rond de eerste 1.000 dagen van een kind. Met behulp van de subsidie maakte IJmond Geboortezorg animatiefilmpjes voor (aanstaande) ouders. In vijf verschillende talen wordt informatie gegeven over: ons zorgsysteem, wat het betekent om vader en moeder te worden, overzicht sociaal aanbod, lifestyle, voeding, infecties en stressverlaging. Dit is met name voor anderstaligen, laaggeletterden en minimagezinnen een toevoeging op het bestaande aanbod.

Reguliere activiteiten

Beleidsnota Jeugd 2018-2021 en uitvoeringsagenda
Het Beleidsplan jeugd 2018 - 2021 "Opgroeien in de IJmond” beschrijft wat Velsen doet voor haar jeugdigen: van vrijetijdsbesteding tot preventieve ondersteuning en specialistische jeugdhulp. De gemeente wil de samenwerking met partners verder versterken en klaar voor de toekomst maken op het gebied van onderwijs, welzijn en zorg. Er is veel aandacht voor vroegsignalering en preventie. Als er tóch specialistische ondersteuning nodig is, wordt dit zo snel mogelijk en passend ingezet. Het beleidsplan kwam tot stand in samenwerking met regionale partners en op basis van een online onderzoek onder jongeren uit deze regio.

In het beleidsplan staat dat Velsen jaarlijks een uitvoeringsagenda maakt. In uitvoeringsagenda staat welke activiteiten de gemeente organiseert voor jeugdigen en hun ouders op het gebied van onder andere vrijetijdsbesteding, preventieve ondersteuning en specialistische jeugdhulp. Daar boven op worden onderwerpen benoemd die dat jaar extra aandacht krijgen.

Behalen startkwalificatie
Sommige jongeren verlaten school voordat ze een startkwalificatie behalen. Doordat de IJmond gemeenten gegevens laten registreren van schoolverlaters krijgen we ze steeds beter in beeld. Voor deze schoolverlaters bieden we een gerichte activerende aanpak om hen te begeleiden naar de toekomst. Zo veel mogelijk terug naar school om een kwalificatie te halen, maar als dat niet lukt, naar een passende werkplek met de nadruk op het behalen van deelcertificaten. Ook kijken we of deze jongeren ondersteuning nodig hebben op andere leefgebieden en zetten we onder meer in op schuldenproblematiek.

Onderwijsachterstandenbeleid
Velsen heeft een dekkend aanbod Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor de peuters en kleuters. Het doel daarvan is het voorkomen van (taal-)achterstanden bij kinderen en hen mede daardoor een zo goed mogelijke startpositie te bieden binnen het onderwijs. Jonge kinderen met een risico op een taalachterstand worden vroegtijdig gesignaleerd en krijgen een effectief voor- en vroegschools aanbod.

In 2019 veranderde het rijk de verdeling van de middelen voor het onderwijskansenbeleid onder scholen en gemeenten. Het geld dat Velsen ontvangt verdubbelde. Dit extra geld was onder andere bedoeld voor het uitbreiden van het aanbod voorschoolse educatie van 10 uur naar 16 uur. Peutercentra Velsen biedt sinds 1 september 2019 16 uur per week aan.

Internationale taalklassen
Kinderen die voor het eerst in Nederland zijn en de taal nog niet beheersen, kunnen de taal leren op de Internationale Taalklassen (ITK) in Heemskerk en Haarlem. Het spreken en begrijpen van de Nederlandse taal vormt de basis voor hun integratie, sociale contacten en schoolloopbaan. Kinderen blijven gemiddeld 40 weken op de ITK en stromen daarna door naar het reguliere basisonderwijs- of voortgezet onderwijs. In verband met de corona maatregelen gaf het Rijk in 2020 geld voor tien weken verlenging op de ITK.

Opvoed- en gezinsondersteuning bij lichte opvoedvragen
Home-Start geeft ondersteuning, vriendschappelijk contact en praktische hulp aan gezinnen met jonge kinderen met lichte opvoedvragen. Dit houdt in dat één van de vrijwilligers van Homestart het gezin een dagdeel per week bezoekt. De vrijwilligers worden getraind en begeleid door een betaalde coördinator.

Preventieve trainingen voor de jeugd
Voor kinderen die moeite hebben met sociaal vaardigheden en voor kinderen die thuis te maken hebben met een (echt)scheidingssituatie, biedt Velsen groepstrainingen. De kinderen leren onder andere hoe om te gaan met emoties en hoe zij hun weerbaarheid en zelfvertrouwen kunnen vergroten.

Jeugdmaatschappelijk werk
Velsen biedt preventieve ondersteuning aan jeugdigen. De individuele ondersteuning richt zich op allerlei thema's, zoals pesten, assertiviteit, faalangst en omgaan met een ingrijpende gebeurtenis. De aanmeldingen voor ondersteuning van een jeugdmaatschappelijk werker loopt bijvoorbeeld via school, leerplicht, het CJG, de praktijkondersteuner of de jeugdige zelf. Als er meer ondersteuning nodig is, wordt samengewerkt met (en indien nodig doorverwezen naar) partners zoals het CJG, GGD of sociaal wijkteam. Onderdeel van het jeugdmaatschappelijk werk is het bieden van ondersteuning aan jongeren tussen de 16 en 25 jaar bij het zoeken naar passend werk. De jongeren werken aan kennis en vaardigheden die hen helpen bij het krijgen en houden van werk.

Jeugdteam met vaste bezetting op school
Elke school voor primair en voortgezet onderwijs heeft een jeugdteam met vaste bezetting. Het team bestaat uit een CJG-coach, een jeugdmaatschappelijk werker van Socius en een jeugdarts/-verpleegkundige van de GGD. Het doel is problemen zo vroeg signaleren en oppakken om erger te voorkomen. In overleg met het kind en de ouders én afhankelijk van de hulpvraag bepaalt het jeugdteam welke deskundigheid wordt ingezet.

Passend onderwijs in regionaal overleg met de gemeente
Passend onderwijs betekent dat alle scholen een zorgplicht hebben en dat zij ervoor verantwoordelijk zijn alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. De reguliere en speciale scholen in Velsen werken samen in regionale samenwerkingsverbanden in de IJmond en Zuid-Kennemerland. Met hen voert de gemeente Op Overeenstemmingsgericht Overleg (OOGO) over de plannen voor onderwijs en jeugdhulp en andere gemeenschappelijke thema's zoals het toezicht op de naleving van de leerplicht, het leerlingenvervoer, de onderwijshuisvesting en het achterstandenbeleid.

We versterken de samenwerking tussen het onderwijs en jeugdhulp door de inzet van onderwijs-zorg arrangementen. In de regio IJmond hebben we verschillende onderwijs-zorg klassen waar op een kleine groep kinderen zowel een onderwijsprofessional als een jeugdhulp professional aanwezig is. Hierdoor kunnen meer kinderen onderwijs volgen.

Toezicht op naleving van de Leerplichtwet
Verzuim of dreigend verzuim is vaak een signaal voor dieperliggende problematiek. De leerplichtambtenaren zoeken in de eerste plaats naar oplossingen om het verzuim te stoppen, pas in tweede instantie gaat het om handhaven. De leerplichtambtenaren werken nauw samen met de scholen, jeugdhulpverleningsinstanties, politie en het Openbaar Ministerie. Een belangrijk punt van aandacht is het behalen van een startkwalificatie. In de samenwerkingsregio voor de leer- en kwalificatieplicht Midden- en Zuid-Kennemerland wordt vooral gewerkt aan vermindering van het aantal voortijdige schoolverlaters. De gemeente Velsen zet hiervoor een leerplichtambtenaar in die zich specifiek richt op de kwalificatieplicht in het MBO.

Leren in een inspirerende omgeving
Telstar Thuis in de Wijk organiseert Playing for Success. Dit programma is bedoeld voor leerlingen uit de bovenbouw van de basisschool en vmbo-leerlingen uit de brugklas. Het is voor leerlingen die een achterstand hebben opgelopen op school en een steuntje in de rug kunnen gebruiken. In een inspirerende omgeving zoals het Telstar Stadion ontmoeten leerlingen de voetbalspelers en werken zij aan het verbeteren van hun leerprestaties en het vergroten van hun zelfvertrouwen. Het doel is de leerlingen te laten ervaren dat leren ook leuk kan zijn. Jaarlijks doen ongeveer 150 tot 200 leerlingen uit IJmond mee aan Playing for Success. Het programma duurt ongeveer tien weken.

Ondersteuning bij de overstap van basisschool naar het voortgezet onderwijs
Leerlingen uit groep 8 die moeite hebben met de overstap van het primair naar het voortgezet onderwijs kunnen ondersteuning krijgen van een vrijwilliger van School ’s cool. Jaarlijks doen ongeveer 30-40 leerlingen uit Velsen mee aan School ’s cool. De begeleiding van een thuismentor duurt ongeveer 1,5 jaar. School 's cool wordt georganiseerd vanuit Telstar Thuis in de Wijk.

Deze pagina is gebouwd op 07/27/2021 13:29:44 met de export van 07/20/2021 15:18:22